وقایع استرابادیه

گاه نگاری های شخصی من

من و روز گرگان
ساعت ٧:٠٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٥/۱٤  کلمات کلیدی:

مرداد به نیمه رسید و کم کم بوی شهریور می آید. داغی مرداد ماه امسال کلافه کننده بود. قبض آب و برق را هم  آخر مرداد می شمارند. در هر صورت این گرمی هوا هم تمام میشود ... به قول دوستان، این نیز بگذرد...

اما موضوع اصلی این نوشته، روز گرگان است. تا این روز نزدیک به یک ماه باقی مانده و من هم مثل همه از برنامه های این روز بیخبرم.

بعنوان یک گرگانی دوست دارم در برگزاری این مراسم شریک باشم و برای بهبود آن نظر بدهم. بنابراین وظیفه خودم می بینم پیشنهاداتی را به ستاد برگزاری این مراسم ارائه کنم.

در دنیای امروز طراحی حرف اول را میزند. صنعت، تجارت، تبلیغات و ... درآمد و جلب مشتری خود را مدیون طراحی هستند. در برگزاری چنین مراسم هایی ، بازخورد اخبار در بین مردم و استقابل آنان از اینگونه برنامه ها، حرف اول را میزند و این مهم تنها از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی بدست می آید. تبلیغاتی تاثیر گذار است که اصول طراحی را رعایت کرده باشد. برای رعایت اصول طراحی نیاز به یک گروه حرفه ای در این امر است.

متاسفانه شروع تبلیغات روز گرگان بسیار ضعیف بود و اطلاع رسانی ستاد برگزاری در معرفی این روز بسیار نامناسب بود. به غیر چند بنر که همانند سایر بنرهای شهر با داربست متصل شده اند و هیچ جذابیتی هم ندارند اطلاع رسانی دیگری را مشاهده نکردم.

البته به مناسبت ماه مبارک رمضان اطلاعیه اوقات شرعی به نام ستاد روز گرگان چاپ و منتشر شد که می بایست به صورت گسترده تر در اختیار مردم قرار میگرفت.

ارسال پیامک به صورت گسترده، چاپ تراکت های A5 و انتشار آن ها در شهر توسط باجه های روزنامه فروشی، ایستگاه های اتوبوس و تاکسی ، اماکن عمومی و فروشگاه های پر رفت و آمد از دیگر راه هایی است که در زمینه اطلاع رسانی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از مناطق پر بازدید و الگو گرفتن از نمونه های خارجی تاثیر مثبتی در اطلاع رسانی خواهد داشت. برای نمونه در وبلاگ مِگم که ایده جالبی مبنی بر پوشاندن برج سرمایه توسط بنر با عنوان روز گرگان منتشر شده بود.

هتل پارتیا نیمه ساخته، تپه هزار پیچ و صدا و سیما، برج گرگان نما در میدان بسیج و... از مناطق مناسبی برای اصلاع رسانی هستند.

حتما تابلوی استودیوی فیلم سازی هالی وود را در فیلم ها و عکس های دیده اید. از ایده این طرح در انیمیشن شرک هم استفاده شده است.

می توان از این ایده برای مناطق ذکر شده بالا نیز استفاده کرد.

داشتن یک پایگاه اینترنتی رسمی مهمترین نیاز این ستاد برای اطلاع رسانی در دنیای مجازی بود که متاسفانه این ستاد هیچ گونه سایت یا حتی وبلاگی ندارد.

استفاده از بالون و بادکنک ها بزرگی که در بسیاری از جشنواره ها استفاده میشود، بیلبورد های خیابانی بزرگ، اتوبوس های شهری، پمپ بنزین ها و پل های عابر پیاده ، پایانه های مسافر بری و ... نمونه هایی از مکان های مهم برای اطلاع رسانی می باشند.

روز شمار معکوس برای شروع مراسم در مکان های پر تردد شهر هم تاثیر زیادی در اطلاع رسانی خواهد داشت....

 

تبلیغات National Geographic بر روی بدنه اتوبوس جهت حمایت از حیوانات

تبلیغات بر روی خودپرداز

نمونه های دیگری از تبلیغات شهری

در مطالب بعدی پیشنهاداتی در مورد مهیج تر شدن برنامه های روز و هفته گرگان منتشر خواهم کرد که امیدواره موثر باشند.

 

 

** در دنیای صنعت اصطلاحی هست که می گوید: این طراحی است که می فروشد